2012. március 4., vasárnap

Csicsóka sütve. Csicsóka mint gyógynövény.





Ma csicsóka szüret volt nálunk.




Vajon sült csicsóka




Hozzávalók

2 kg csicsóka
50 g vaj
tengerisó
bors

A csicsókát, durva szivaccsal megdörzsöltem és a kuktában 10 percig pároltam.
Egy nagy serpenyőben megolvasztottam a vajat és a félbevágott csicsókákat (héjastól) 
pirosra sütöttem. Kuszkusz, citrom és tejfölös öntet volt hozzá.
(A férfiaknak volt még bográcsban főtt marhapörkölt.)




Recept ez? Nem, de nagyon finom, táplál és gyógyít.


*





Csicsóka ( Helianthus tuberosus )

A csicsóka egy újra felfedezett növény, egy "gasztro celeb", de, megérdemli.
A csicsóka mindenhol megnő és megmarad, 
akinek van egy négyzetméter szabad területe, már ültethet.
Igénytelen, jól tűri a szárazságot, megköti a talajt, elnyomja a körülötte lévő növényeket, nincs ellensége.  Napocskát ő is szereti, szinte kapaszkodik felé, igen magasra nő (2-3 m).
Ha egyszer elültettük, szinte nem igényel több munkát. 
Fagytűrő, egész télen rendelkezésünkre áll.
Érdekes, hogy bár a burgonyával került Európába, de nem rokonok. 
A Napraforgóval annál inkább, az őszirózsafélék családjába tartozik. 
Gumós, évelő, gyógynövény.

Bőségesen tartalmaz:
- vitaminokat: Béta-karotin, B1, B2, Niacin, C-vitamin,
- ásványianyagokat: Magnézium, Kálium, Kalcium, Foszfor, Cink,
- létfontosságú aminósavakat.


 



" A csicsóka fő hatóanyaga az Inulin növényi rostanyag, amely
képessé teszi a szervezetet arra, hogy öngyógyító tevékenységének maximumát érje el." 
(Idézet, a Wikipédiából )
Az inulin folyékony rost, összetett szénhidrátvegyület, vízben oldódó nagyméretű rost, 
amely a bélben sértetlen, az ember számára emészthetetlen marad. 
A jó baktériumokat táplálja, tehát a számunkra kedvező bélflóra fenntartását szolgálja.
A bél ph értékét kedvező irányba tolja el, amely kedvez az ásványi anyagok, 
vitaminok, nyomelemek stb. felszívódásának. 
Viszont gátolja az egyéb szénhidrátok és hizlaló tápanyagok felszívódását.

Néhány betegség amelynek gyógyításában sikerrel alkalmazzák:
- Gyermekkori élelmiszer-allergiák
- Szív és érrendszeri megbetegedések
- Cukorbetegség
-Rák betegségek, mellrák
- Elhízás
- Székrekedés, emésztési problémák
- Köszvény

Elég ha annyit megjegyzünk, hogy igen kedvezően befolyásolja emésztésünket, 
érdemes amilyen gyakran lehetséges beiktatni táplálkozásunkba,  
ha módunk van rá ültessünk.

Felhasználásának csak fantáziánk szab határt, 
nagyon jól párosítható más növényekkel, fűszerekkel. 
Nyersen rágcsáljuk naponta, vagy készítsünk belőle levet.

Ma az én fantáziám határt szabott, bár aki olvasgat, láthatja, 
hogy nem a túlbonyolított ételeket részesítem előnyben. 
Minél kevésbé feldolgozott, minél egyszerűbb, 
minél inkább természetközeli, annál jobb. 
Nekem.









13 megjegyzés:

  1. Megint nagyon szépek a képek! Én imádom a csicsókát, de nálunk nem lehet kapni, csak nagyon-nagyon ritkán. Sajnálom is, mert sokféleképpen el lehet készíteni és tényleg egészséges. Tudom, hogy elég igénytelen növény, nem is értem, miért nem termesztik szélesebb körben.
    Jó a "recept" is, ha egyszer kapok csicsókát, ki fogom próbálni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Te nem tudsz valahová ültetni? Ha megtudod oldani, pár év alatt elszaporodik. Én is kb 0,5 kg vettem 3 éve és most jó pár kilót kiszedtünk és maradt is földben, ami újabb termést hoz.
      Ha tudok segíteni, szívesen.

      Törlés
  2. Rendkívül egészséges valóban, azok a vessző bokrok a fotón hozzátartoznak a csicsókához? Egészen jó kis adagot leszüreteltetek :) Az elkészített csicsóka nagyon szimpatikus, ízre milyen, a fiúk ették?

    VálaszTörlés
  3. Amit látsz, az nem, a saját vesszőit, előtte kiszedték.
    A Fiúk nagyon szeretik. Még egy maroknyit tudok vinni, kóstolni.

    VálaszTörlés
  4. Azt megköszönöm :), így szeretném akkor elkészíteni!

    VálaszTörlés
  5. jövőre talán már nekünk is lesz saját csicsókánk, ültettem! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az nagyon jó! Egyrésze mindig benne maradhat a földben és nem kell majd újra ültetni.

      Törlés
  6. Köszönöm az élményt- a vaj tökéletes párosítás, a bors picit ellensúlyozza azt az enyhén édeskés ízt!!! Most degusztálgatom és KÖSZÖNÖM, mindent! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezek szerint megsütötted? Örülök nagyon...és Neked, és én is nagyon köszönöm.

      Törlés
  7. Nálam terem a kertben.Sütőben is szoktam sütni.
    Burgonyával vegyesen főzve is finom, akár püré formájában.
    Nagyon szeretem, még nyersen is rágcsálom.
    A cukorszintet is szabályozza.
    Ezt a vajas történetet is ki fogom próbálni,nagyon jól néz ki.
    Üdv,Olgi néni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, minden szavaddal egyetértek, én is szoktam:)
      Ölellek,

      Törlés
  8. Most hogy csicsóka nap van a fészbukos Gasztroblogon minden bejegyzésed elolvasom. Csak egy kérdés: A felső képen látom és írod is, hogy szüreteltek. De a csicsókából csak annyit kell felszedni, amennyit elhasználsz! Eltenni igazán nem lehet.
    Van-e tapasztalatod, hogy minőség romlás nélkül meddig áll el?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves István!
      A földben szoktam hagyni (még csak pár éve ültettem el a kertben, a termés nagy részét megesszük, de ez csak pár kiló), amikor engedi a fagy, akkor szedünk belőle, a tárolás szükségessége még nem merült fel.
      Bár nem próbáltam a csicsóka esetében, de úgy gondolom, a homokban való téli tárolásával lehet próbálkozni, mint a gyökérzöldségek esetében. A piacon majd megfogom kérdezni az ismerősöket (akik árulják), hogyan tárolják és megírom Neked (ez nem tudom mikor lesz, mert nem tudom mikor találkozom Velük:)
      Remek dolgokat készítettél a csicsókából, (még van a földben) remélem sikerül elkészíteni egyik-másikat. Szép napot!

      Törlés