2012. augusztus 21., kedd

Lecsó télire tartósítószer nélkül




Hetek óta kérdezik ismerőseim, barátaim és virtuális barátaim: én hogy csinálom.




Vannak akik olyan szerencsések, hogy ettek már belőle télen, ahogy én készítettem el,
vagy saját maguk elkészítve, mert megajándékoztam egy üveggel.
Tőlük mindenképpen jogos a kérdés:
- Hogy csinálod, mitől roppanós a paprika, miért nem főt szét?
Akik nem ismernek annyira, azok pedig azt kérdezik:
- Mit teszel bele? és én fülig érő szájjal válaszolom:
- Hát paprikát és paradicsomot.
- Jó, jó de milyen tartósítószert?
és én örömmel mondom ki végre, amit már az elején szerettem volna szívem szerint,
hisz ez a legfontosabb:
- Semmit, nincs benne:))))
Persze jön az újabb kérdés:
- Akkor mitől áll el?
- Attól, hogy szívvel-lélekkel csinálom, már akkor is amikor elültetem a magot a kertemben,
 attól, hogy egész nyáron jelen vagyok a paradicsombokorjaimnak, paprikáimnak,
attól, hogy természetesen nem használok vegyszert a kertemben
 (bár ennek nem is szabadna ma már kérdésnek lenni),
attól hogy a Nap érlelte és akkor szedtem le, amikor eljött az ideje a befőzésnek,
attól, hogy ..... és végül attól, hogy tisztán teszem el
(ebbe beletartozik az üveg tisztasága és a zöldség tisztasága),
légmentesen lezárom és hőkezelem.
És még valami: testileg, lelkileg, szellemileg rákészülök, ráhangolódok,
öröm van bennem és végül (bár ezt már az elején szoktam meggyújtani)
ég egy mécses (betartva a biztonsági szabályokat).


Lecsó télire

Hozzávalók
paprika
paradicsom

Most, tisztítva/nettó 4 és fél kiló paradicsom és 2 és fél kiló paprika.
(A mennyiség csak tájékoztató jellegű, jelentősen eltér a "házi" paprika
súly/térfogat aránya a "boltiétól.
Jelentősen eltérhet a hozzávaló paradicsom mennyisége, attól függően,
hogy sűrű vagy lédús paradicsom áll rendelkezésünkre.
Ebben az esetben a lédúst javaslom.)




Sosem szoktam egyszerre nagy mennyiséget befőzni, pl. paradicsomlét már háromszor főztem,
 de egyszerre csak 7-8 kg-ot. Így is meglesz a 35-40 liter.
Az oka a következő: a kertem nem túl nagy, ahogy érnek be a zöldségek,
gyümölcsök úgy dolgozom fel, ennyit szedek le egyszerre.

Ha valamiből egyszerre több terem, akkor is.
Többnyire magamra számíthatok (igaz segít a családom ha kérem, de ha lehet nem kérem,
hisz mindenkinek megvan a saját feladata :) ennyit bírok jó kedvvel, örömmel, időben egyszerre,
 a lényeg, hogy amit csinálok örömmel, jó kedvvel teszem, egyébként hozzá sem fogok :)

Tehát a lényeg, hogy általában a paprika mennyiségének kétszeres mennyisége a paradicsom.
Igaz amikor üvegbe rakom a lecsót, akkor az 1/3 paradicsomlé megmarad,
de azt külön töltöm üvegbe, megjelölöm és télen pl. töltött paprikához mennyei :)
hisz benne van a paprika íze is.
Bár most azonnal felhasználtam, hogy mire arról külön írok, hamarosan :)


Menete:




A leszedett paradicsomot megmosom, az üvegeket
(a tűzhely mellé rakom, mellé a megfelelő kupakot vagy celofánt, kötözőanyagot)
 és a száraz dunsztot is előkészítem*.
Forralok vizet, a paradicsomok tetejét keresztirányba bemetszem, végüket kivágom
és egyszerre 5-6 darabot a vízbe dobok, 2-3 perc alatt fellazul a héja,
majd szinte egyetlen mozdulattal kibújtatom a paradicsomot a kabátjából.
(Vigyázat nagyon forró, a "kesztyűskéz" vagy villa használata megoldást jelenthet.)
Egy fazékban gyűjtögetem, majd botmixerrel összeturmixolom
(a paradicsom előkészítéséről részletesen írtam itt :)
és bekapcsolom alatta takarékra vagy a legkisebb fokozatra a hőt.




A paprikákat megmosom, megtisztítom, magházukat kivágom
(pont, mint töltött paprika készítés előtt), magokat kirázogatom és felszeletelem:
úgy szoktam,
hogy a magház felől majdnem végig bemetszem és felkarikázom
(bár így már nem karika, tudom :)
az oka, hogy, a szinte nyers paprikaszeletekkel könnyebb legyen a dolgom,
 amikor üvegbe rakom, hisz forró.
Ekkorra a paradicsom is felforr.
A paprikát kb 3-4 felé osztom képzeletben.
Az első adagot a forró paradicsomba öntöm, megkeverem, várok 2 percet
(ennyi elég, hogy a paprika átforrósodjon :)
és máris rakosgatom az előkészített üvegbe/üvegekbe.
Egy nagyobb evőkanállal szoktam, hisz a paprika nyers, így könnyebb vele bánni,
mint merőkanállal.
Amikorra, picit megnyomkodva teli rakom az üveget,
akkorra a paradicsomlé is az üveg válláig ér,
 még néhány kanálnyit kell rátenni, hogy tele legyen,
tehát a paprikával teli üveget megtöltöm a forró paradicsomlével.
Azonnal lezárom és a száraz dunsztba teszem.
Ha kiszedtem az összes paprikát, jöhet a következő adag: bele a forró paradicsomba,
átforrósítom 2-3 perc nem több! és szedem az üvegbe.
Hamar megvan ennél a mennyiségnél.




Megjegyzés
A percek megadásánál a fent megadott mennyiséget vettem alapul.
5 db 700 ml-es üveggel lett és több mint 1 liter paprika aromával átitatott paradicsomlé maradt :)
Természetesen ízlésünknek megfelelően mehet bele erős paprika is. 
A fotókat dunsztolás után készítettem.


*Száraz dunszt
Egy nagy kosarat kibélelek takarókkal, több rétegben, kispárnákkal körbe rakom.
Beleterítek egy régi abroszt és így sorakoztatom bele a kész forró üvegeket.
Ráhajtogatom ami kimaradt és a tetejére is kerül párna.
Plusz ráterítek egy takarót.
Ebben a fészekben hagyom kihűlni, ez akár két nap is lehet:)


Íme: 1 évvel ezelőtt zártam üvegbe

Összefoglaló
Tiszta, egészséges zöldség.
Tisztára mosott, forró vízzel kiöblített üveg, kupak.
Légmentes lezárás.
Száraz dunsztolás.





Megjegyzés utólag (12.09.18.)

Beastie komm. kapcsolódóan:
Nagyon bántott ez a mennyiségbeli eltérés, de hamar találtam rá választ,
csak elkezdtem lemérni két hasonló méretű paprikát.
A "boltit" és a "kertit": egy "bolti" paprika  - hangsúlyozom azonos nagyságú - 
átlagban 80 g körül volt, míg ami a kertemben termett 120 g!
Nagyságra látszatra hasonló, de a kerti vastaghúsú súlyos!
Egy üvegbe zárt lecsónál pedig számít a térfogat, én pedig a mennyiségre tettem utalást.
A következtetésem, amivel én is sokat tanultam, hogy bizony hasonló térfogatú paprika,
nem biztos, hogy hasonló súlyú.
A paradicsomnál ugyanígy lehetnek eltérések csak a sűrűséget illetően.

Tehát kérem, legyenek erre figyelemmel.
Ha Valakinek ez kellemetlenséget okozott, bocsánatát kérem.
Köszönöm.




29 megjegyzés:

  1. Nagyon tetszik ez az eltevési mód. Hétvégén lesz paradicsomlé befőzés, egyúttal kipróbálok egy adagot:-) tartósítónak egy nagy adag szeretetet teszek!

    VálaszTörlés
  2. Én is folyamatosan teszem el, de nem mertem csak igy pucéran, mindig kevertem a forró lecsóba egy késhegynyi nátrium benzonátot. Ezt meg kipróbálom, mert zömében az életünk tartósítószer mentes.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha jól zár a kupak és dunsztolod nem lehet baj:)))
      Ölellek, szép napot:)

      Törlés
    2. Elárulok valamit: a nátrium-benzoát szkizofrénia-ellenes és Parkinson-kór ellenes. A lényeg: nem szabad C-vitaminnal együtt fogyasztani, mert azzal benzént alkot, ami rákkeltő. Tehát, ha Na-benzoáttal tartósított élelmiszert eszünk, akkor hagyjunk 2 óra szünetet, és csak utána együnk gyümölcsöt vagy C-vitamint.

      Törlés
  3. hozzánk is ellátogat a téli lecsófőzés szelleme a hétvégén :)

    VálaszTörlés
  4. Mági, hát ezt a dolgot, tegnap este eléggé elnéztem. 10 üveg lett, paradicsomlé nem maradt, viszont a paprika harmada már nem fért bele. Pedig nagyjából a Te mennyiségedet raktam össze. Mindazonáltal nagyon várom, hogy mikor kóstolhatjuk meg valamelyiket :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy elkészítettétek! Sajnálom, hogy maradt paprika, én is csak lesek(!) nem is értem, nettó 2,5 kg paprika/4,5 kg paradicsom: talán nagyon sűrű volt a paradicsom?
      Jó kóstolást!

      Törlés
    2. Kiegészítettem a bejegyzést.

      Törlés
  5. Köszi. Indukciós főzőlapon dolgoztam, a paradicsom valóban nagyon sűrű volt, de gondoltam, ez a jó benne :) Lucullus, házi pari volt, de nekünk nincs kertünk, őstermelő csömöri beszerzés. Olyan nagyon, de nagyon lassan forrt fel..... Nem baj, hogy 10 üveg lett - már rezerválom is karácsonyi ajándéknak. Jó kis recept, még egyszer köszi.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Annyira bántott, hogy elkezdtem lemérni a paprikákat stb. Őrület:)
      Akartam Neked emailt írni, de nem találtam címet.
      Köszönöm, hogy írtál még, így helyrekerültek a dolgok:) és bizony tanultam megint:)
      Köszönöm.

      Törlés
  6. Kedves Mági!
    Egy kis segítséget szeretnék kérni tőled a lecsó eltételéhez, még sohasem csináltam ilyet.
    Kis mennyiségnél az is megfelel ha polár pulcsikat, kabátokat használok a dunszthoz, ugye?
    A másik kérdésem, a forró vízzel kiöblített üveg és kupak. Ezt közvetlen az üveg megtöltése előtt kell, és még legyen nedves, vagy ennek mi a szerepe, lényege? (Esetleg a forró víz is amolyan fertőtlenítés?)
    Az jó, hogyha úgy forrázok, hogy egy nagy fazékba teszem, mintha megfőzném? Vagy bőven elég a csapból jövő forró víz melege is?
    Az alapanyagok nekem sajnos nem állnak rendelkezésre saját konyhakertben, és gyanítom a piacon (Gödöllő) kapott áru sem az, aminek mondják... Nagy gonddal jár gondozni a paradicsomot, paprikát? Balkonban lehet őket tartani, érdemes megpróbálni ültetni ilyen módon szerinted? Milyen magot, hol érdemes venni?
    Elnézést, ha nagyon nagy butaságokat, és ennyi mindent kérdeztem, segítséged köszönöm előre is! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves "pipi"
      Még ma este válaszolok, megértésed köszönöm, jó helyismeretem van Gödöllőn :)

      Törlés
    2. Nagyon köszönöm! :)

      Ja elnézést, nem mondtam: a rendes nevem Piroska, annak becézése a Pipi, amit használok felhasználónévként a világhálón... :)

      Idő közben böngésztem az oldalad, és nagyon-nagyon tetszik, millió hasznos, és remek dologgal van teli tűzdelve, hálás vagyok (köszi google és sors), hogy ide keveredtem! :)

      Törlés
    3. Kedves Piroska!
      Köszönöm elismerő szavaid :)
      - Igen megfelel a polár pulcsi, bármi, a lényeg, hogy minél tovább tartsuk melegen a lecsóinkat (vagy mást), hisz így csírátlanítjuk. Én 1 napig benne szoktam hagyni.
      - A forró vizes kiöblítés is, olyan "fertőtlenítés" :) van aki akkor nyugodt, ha kifőzi fazékban az üvegeket, kupakokat, van akinek elég a csapból folyó forró víz. A vizet kicsorgatom, fejre borítom az üvegeket, egy tiszta konyharuhára, vagy rácsra (nem kell nedvesnek lenni az üvegnek, de nem baj ha az). Úgy csináld, ahogy Te nyugodt vagy.
      - A paradicsom és paprika termesztése, szerintem nem jár nagy gonddal:) ha szeretnél ültetni a balkonra, akkor tápanyagdús földbe ültess, neked tetsző fajtát, vagy vegyél palántát, akkor előbb lesz neked (ha nem akarsz venni palántát, akkor lassan elültetheted a magokat tejfölöspohárba, a lakásban a melegben hamar kikel, megerősödik mikorra a szabadba kerülhet.
      DE tudnod kell, hogy a néhány tő nem lesz elég lecsónak, az inkább nyersen fogyasztva fog Neked örömet okozni :)
      A veresi piacot jól ismerem, a Termelőkkel személyes ismeretséget ápolok, ha akarod ott tudok segíteni. A gödöllőin nincs nagy ismeretségem, ritkán megyek oda, de próbáld feltérképezni az őstermelőket.
      Azt hiszem minden felmerült kérdésre válaszoltam.
      Írj nyugodtan :)

      Törlés
    4. Kedves Ági!
      Nagyon köszönöm gyors és kielégítő válaszod! :)
      Mivel régóta állnak az üvegek, szerintem rászánok egy kis időt és a biztonság kedvéért forró vízben újra átmosom őket (szerintem elég a csapvíz is - remélem)... :P
      Sajnos a fajtákat nem annyira ismerem, a paradicsomot főként nyersen enni szeretnénk (nem hiszem, hogy tudnék annyit ültetni, hogy legyen belőle eltenni való is), és az édesebb fajtákat szeretjük, meg ami nem vizes.. :)
      A palánta azért hangzik jobban, mert az talán már megmarad, jobban hangzik legalábbis, de tanácstalan vagyok hogy ültessek-e vagy palántát vegyek, talán a palánta gyorsabb, ezért jobban járnék vele. Nagyon határozatlan vagyok... :)
      Összességében szerintem maradnom kell(enne) a piaci beszerzésnél. A Veresegyházi segítséged nagyon megköszönném, nincs az olyan messze át lehet oda ruccanni sipp-supp. :)
      Egy nagyon bugyuta kérdés ismét: hogy kell feltérképezni az őstermelőket? Milyen kérdésekkel tudom meg melyik a megfelelő? Félek, hogy csak azt mondják, amit hallani akarok, és csőbe húznak, akkor inkább átjárok Veresre, ahol a segítségedbe kapaszkodva biztos forrásból juthatok hozzá a paradicsomhoz, paprikához - és gondolom egyéb zöldséghez, gyümölcshöz. :)
      Nagyon köszönöm az önzetlen, gyors segítséged, sokat számít nekem!
      26 éves fejjel döbbentem rá, hogy mennyire nem mindegy, hogy hol és milyen alapanyagot szerzek be, most pedig keresem a lehető legjobb megoldást minderre. Szeretnék nyár végére már kisebb (illetve az első) tapasztalatokat összegyűjteni, hogy mire augusztus végén megérkezik az új családtag, már ne legyek zöldfülű, és ha eljön a szilárd táplálék bevezetése, akkor ne agyonpermetezett szemetet adjak a gyerekünknek.
      (Egyébként elcsábultam és vettem paprikát, paradicsomot. A pari egész jó, viszont a paprika... Ehetetlen lett a lecsó...) :(

      Még egyszer nagyon köszönöm a segítséged, remélem egyszer meghálálhatom valahogy valamivel! :) (Pl ha jól sejtem, közel lakunk egymáshoz? Ez estben egy szép nyári napon szívesen meghívnánk téged és családod egy bogrács partyra, ha elfogadjátok majd!) :)

      Törlés
    5. Szia Piroska.
      Igen, ha régen állnak, akkor alapos mosásnak kell alávetni, majd, de még ráérsz, hisz az eltevés arrébb van :)A paradicsomot ha balkonra ülteted, akkor kérdés, hogy milyen fekvésű. Mindenképpen folyamatosan termőt javaslok és igen a palánta szerintem is jobb döntés.
      A veresi piacon szívesen körbe vezetlek és akkor mutatok Neked őstermelőket, miről ismered meg, addig meg hallgass a szívedre meg a szemed is használd :)
      Igen közel lakunk egymáshoz, ha akarod, írj nyugodtan levelet.
      Mire szilárd táplálékot eszik a Gyermek, addigra profi felismerő leszel.
      Örömmel találkozom, de ugye előbb is összefutunk :)
      Üdv.

      Törlés
  7. Válaszok
    1. Szindi,
      hagyma nélkül teszem el, hagyma télen is van :)

      Törlés
  8. Hú, de jó receptek! Annyi paradicsomunk termett idén, hogy muszáj befőznöm. Meg sajnos, tavaly meghalt, aki ezt helyettem megtette a saját kertjéből... Egyszer valakinek át kell venni a stafétát. Na, előre nézzünk! Nincs passzírozóm (persze adnak kölcsön...) de igazából nem volt lelkierőm nekiállni. Ez viszont sokkal egyszerűbbnek tűnik! Lekvárokat főzök, úgyhogy talán nagy bajt nem fogok csinálni! Köszönöm!!! Ági

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Ági!
      Igen sajnos eljön az idő mindannyiunk életében, amikor ezt a stafétát át kell venni :( Igen egyszerű, mint látod :) A lekvár macerásabb.
      Te, bajt nem tudsz csinálni! Sok sikert, <3

      Törlés
  9. Jól hangzik, de ez nem lecsó, ez paprika paradicsomlében. Nálunk az arány épp fordított, és kifejezetten hátrány, ha roppanós. De hát ahány ház, annyi szokás. Mindenesetre elteszek minden évben vagy 50 üveg lecsót, amit a tágabb család nagyon szeret.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves "eeddie".
      Ám legyen, a lényegen nem változtat :) Örömteli befőzést Neked, egészségére az egész nagy Családnak!

      Törlés
  10. Kedves Ági!
    Nagyon élveztem a leírást és a szép képeket. Remélem, azóta is ilyen lelkesen teszed el a nyár ízeit télre.
    Egy kis segítségért fordulok hozzád, mióta anyukám elment, szaktanács (és sok minden más) nélkül maradtam.
    A lecsó tetejére olajat/ zsírt sem teszel?
    Én csak pár éve kezdtem a befőzést, lekvárban és különböző zöldségkrémekben már jó vagyok. :)
    Lecsót még sosem tettem el, lesütött paprikát már többször, de most nem sikerült. Most jön a lecsó és a paradicsom befőzés és ezért egy kicsit megijedtem. Ha azt is elrontom, amiben van gyakorlatom, mi lesz a többivel?

    Megnéznéd hol a hiba, kérlek? A sült paprika nálunk nagy kedvenc, ugyanúgy készül, mint a lecsó csak paradicsom nélkül. Zsiradékon hagymát párolunk,sózzuk, aztán jön a felszelt paprika. Készre sütjük, forrón megy a forró kifertőtlenített üvegekbe majdnem csurig, tetejére zsír, rá a csavaros tető, majd be a sok paplan közé. Mit rontottam el? Buborékok jöttek, majd átható szag. Valaki szerint talán jobban ki kell sütni a paprikát. Ti mennyire szoktátok? Lehet ez a baj? Vagy más? Nagyon megköszönném, ha tudnál tanácsot adni. Évi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Évi!
      Köszönöm a szép szavakat :)
      igen, a lelkesedésem töretlen :)
      A lecsó tetejére olajat, zsír sem teszek, nem maradt le semmi az írásból: hőkezelés és dunszt, tisztaság, egészséges alapanyag (lehetőleg nem permetezett).
      A romlást okozó baktériumok 85 fok fölött elpusztulnak, tehát ha sütötted, akkor magasabb volt a hőfok... Ha ilyen forrón került a tiszta üvegbe akkor ez nem lehet a probléma. Az üvegek jól zártak?
      (Amikor a dunsztból kiszedem az üvegeket, mindig ellenőrzöm, hogy a kupakok "behorpadtak-e")
      Nem került rá celofán, ami "rést" okozhatott a kupak alatt?
      Nem dőltek el a dunsztban?
      Remélem sikerül rájönni!
      Sok sikert kívánok, ne vegye el a kedved semmi!
      Üdvözlettel,
      Mági

      Törlés
  11. Kedves Ági!
    Nagyon élveztem a leírást és a szép képeket. Remélem, azóta is ilyen lelkesen teszed el a nyár ízeit télre.
    Egy kis segítségért fordulok hozzád, mióta anyukám elment, szaktanács (és sok minden más) nélkül maradtam.
    A lecsó tetejére olajat/ zsírt sem teszel?
    Én csak pár éve kezdtem a befőzést, lecsót még sosem tettem el, lesütött paprikát már többször, de most megromlott a paprikám. Most jön a lecsó és a paradicsom befőzés és ezért egy kicsit megijedtem.
    Megnéznéd kérlek,mi lehet a hiba?
    A paprika nálunk nagy kedvenc, ugyanúgy készül, mint a lecsó csak paradicsom nélkül. Zsiradékon hagymát párolunk, sózzuk, aztán jön a felszelt paprika. Készre sütjük, forrón megy a forró kifertőtlenített üvegekbe majdnem csurig, tetejére zsír, rá a csavaros tető, majd be a sok paplan közé. Mi rontottam el? Buborékok jöttek, majd átható szag. Valaki szerint talán jobban ki kell sütni a paprikát. Ti mennyire szoktátok? Lehet ez a baj? Vagy más? Nagyon megköszönném, ha tudnál tanácsot adni. Évi

    VálaszTörlés
  12. Kedves Mági!

    Köszönöm a leírást :)
    Van tipped, hogy mitől ecetesedik meg a befőtt? Az októberben felbontott lecsók nagyon finomak voltak, a decemberi sajnos savanyú :( Levegős rés maradt az üveg tetején, attól lehet?

    Szép napokat!
    Piri

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Piri,

      örömmel a leírást.
      Sajnos nem tudok így használható választ adni (esetleg ha láttam volna), találgatni tudok.
      A tető rajta homorú maradt? vagy felpúposodott? (Jól zárt-e a tető?)
      Ha egyszerre készültek, alapanyag, hőkezelés megegyezett, az októberben felbontottak finomak voltak, most meg nem, akkor csak a lezárás lehet a ludas.

      További örömteli készülődést!
      Üdvözlettel,
      Mági

      Törlés