2013. április 16., kedd

Mandulás almás




Kaptam finom, kezeletlen almát, így többféle almás készült, készül a napokban. 
Szaftos, illatos finomságok, mert az almát nem lehet megunni.




Csináltam egy omlós alapot.
Az almákat félbevágtam és felszeleteltem, de nem hagytam, hogy szétdőljön.
Leöntöttem a mandulás, tojásos tejszínnel, megszórtam kevés mandulaszelettel.
Hm. nem rossz :)




Nyáron lédús bogyós gyümölccsel (pl. eper, málna) szoktam készíteni ezt a mandulás "krémet".
Azért idézőjelben, mert nem igazán krém, töményebb annál.
Kíváncsi voltam almával milyen lesz.
Zamatos, illatos Húsvéti rozmaringot választottam hozzá.
Még szerencse, hogy kíváncsi voltam...így legalább tudjuk, nem lehet almából nem jót csinálni :)




Mandulás almás

Hozzávalók
22 cm-es sütőtálba sütöttem, (legalább 3 cm magas legyen)

tészta
200 gr finomliszt
125 gr hideg teavaj
30 gr cukor
pici tengerisó
1/4 mokkáskanál szódabikarbóna
3-4 ek hideg víz

krém
90 gr finomra darált mandula (tisztított)
50 gr illatos nádcukor
2 db tojás
150 gr habtejszín

+
5-6 nem túl nagy alma
10 gr mandula szelet (tisztított)




Elkészítettem a tésztát: a vajat feldaraboltam, a víz kivételével minden mással, a késes gépbe tettem és morzsát csináltam belőle. Hozzáadtam a vizet és még így is járattam pár pillanatig a gépet.
A munkalapra borítottam és gyorsan összenyomtam egy bucivá a tésztát.
Nem kell gyúrni, elég ha összeáll. Letakartam.
A sütőt bekapcsoltam 175 fokra (légkeverés).
A mandulát megőröltem.
A tojást összehabartam a tejszínnel és cukorral, végül belekevertem az őrölt mandulát.
Az almákat megtisztítottam, félbevágtam, magházukat kivágtam és vékony szeletekre vágtam.
Vigyáztam, hogy ne dőljenek szét, mert így szétvágva, de a feleket egybe tartva tettem a tésztára.
A tésztát folpack fólia alatt kinyújtottam (könnyen szakad, így könnyebb vele dolgozni). Kibéleltem vele a  sütőtálat, úgy, hogy 4-4,5 centis pereme  volt. A sütőtálba előtte sütőpapírt tettem.
Beleöntöttem a mandulás "krémet" és belerakosgattam a fél almákat (sűrűn, amennyi belefért).
A tészta szélét körbe visszahajtottam, de nem szorosan, éppen csak megmutattam neki az irányt,
 merre hajoljon.
Megszórtam a mandulapehellyel.
Az előmelegített sütőbe tettem, a hőfokot visszavettem 160 fokra és 40 percet így sütöttem.





16 megjegyzés:

  1. Alma, mandula, omlós tészta csak finom lehet:)

    VálaszTörlés
  2. Nagyon gusztusos a lepényed! Az almás tényleg mindig "jól sül el".

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, nagyon finom, mindig jól sül el, meg még "várni kell" a friss gyümölcsre :)
      Köszönöm.

      Törlés
  3. Bármilyen formában, megunhatatlan! Fincsi lehet!

    VálaszTörlés
  4. Szia! Egy olyan kérdésem lenne, hogy mit jelent hogy elhabarod a tejszínnel? Kemény habbá kell verni előtte a tejszínt vagy csak úgy ahogy a dobozból kijön összekevered a tojással? Egyáltalán habbá verhető tejszín kell? Ezekkel a dobozos tejszínekkel mindig hadilábon állok :( Sosem tudom melyiket válasszam és csak állok a pult előtt bután aztán rendszerint rosszat választok :( vagy nek verődik fel vagy felverve darabos lesz vagy fura ízű :(
    Köszönöm
    San

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia San!
      Ebben az esetben nem kell habbá verni. A tejszínt a tojással összekevertem (tálba tojás, rá a híg tejszín) lehet fakanállal, habverővel, a lényeg, hogy közel egynemű legyen :)
      San, én mindig a zacskós, ált. 250 ml-es habtejszínt veszem. Ez állati, magas a zsírtartalma. Érdemes a lejárati időt megnézni. Van egy "trükköm": mindig nagy forgalmú helyen veszek tejszínt, ahol gyorsan cserélődik az árú és mindig a legfrissebbet. Jók a saját márka termékek.
      Nincs csalódás :)
      Szép hétvégét!

      Törlés
  5. Köszönöm szépen :) Jövő hétvégén ki is próbálom :)

    VálaszTörlés
  6. Szia!
    Elkészítettem! Isteni lett, minden úgy működött ahogy kellett :) Nagyon köszönöm a receptet, felkerül a repertoárba :)
    Az egyetlen amit sajnáltam, hogy kisülve inkább az alma íz dominált és a mandula egész háttérbe szorult :( pedig amikor összekevertem a tejszínnel a mandulát olyan isteni illata és íze volt, hogy 5 percig azon töprengtem, hogy befalom csak úgy magába a sütivel meg lesz ami lesz :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia San!
      Igen az alma...ha esetleg lenne keserű mandulád vagy igazi mandulaaroma/kivonat, akkor azzal segíthetnél a mandulának :)
      Igen nagyon finom nyersen is :)
      Köszönöm <3

      Törlés
  7. De hát a keserű mandula nem mérgező??

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves San! Minden lehet mérgező és nem, a mennyiségtől függ. Nagyon sokfélét olvas az ember, persze ha sokat ennénk belőle a benne található cianoid könnyen okozna mérgezést.
      Tudtommal a marcipán és a mandulaaromák tartalmaznak.
      Most alaposabban utána néztem, íme egy-két véleményt linkelek ide:
      http://antalvali.com/comment/59909/mandula-hej-nem-mergezo
      http://www.hazipatika.com/taplalkozas/zoldseg_gyumolcs/cikkek/mandula_a_borapolo_a_szivgyogyszer_es_a_csemege/20070920092228
      http://www.natursziget.com/egeszseg/20120209-mandula-mertekkel
      Összességében azt tudtam meg amit eddig is tudtunk, hogy kevés igen, pár szemnél több nem ehető. A cukrászat használja intenzívebb aromája miatt ( a mandulaaromákban, marcipánban van).
      Az édes mandulát sem ajánlják mértéktelenül enni, rendszeresen fogyasztva napi 6 szem ajánlott (?)

      Törlés
  8. Köszönöm szépen a lelkiismeretes utánajárást :) azt hiszem akkor én az édes mandulát mértéktelenül szoktam enni :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves San!
      :) a fentiek szerint én is mértéktelenül :) viszont semmi bajunk tőle, mi így működünk :)

      Törlés