2013. június 25., kedd

Földieperlekvár agar-agarral tartósítószer nélkül




Az idén nem kényeztetett el az "eperföldem", bár bőségesen fogyasztottunk nyersen és
 pár üveggel sikerült is eltennem, de ajándékba most nem igen jut.


 


Viszont, tavalyról még van pár üveg dzsem, így az idén a lekvár mellett döntöttem.
Csak egy kis citrommal és vaníliamaggal, természetesen tartósítószer nélkül, 
 kevés cukorral és picike agar-agarral, utóbbi, hogy rövidebb ideig kelljen főzni.
Az agar-agar vörösalga, természetes növényi zselésítő.
Hideg folyadékban kell feloldani, majd a forróhoz keverni, 2-3 percig forralni.
Az agar-agar forrón híg, csak 40 fokon körül sűrűsödik be.
Készíthetünk vele lekvárokat, zseléket, krémeket, tortát, kocsonyát, ízesített aszpikot.
Reform/bio-boltokban kapható.

Még egy dologban eltértem az eddigi forgatókönyvtől (már ami eddig a blogon található befőzést illeti),
mégpedig dunsztba sem raktam, se szárazba, se nedvesbe (az utóbbinak értelme sem lett volna).
Egyszerűen a forró vízzel tisztára mosott üvegekbe kanalaztam, a forró vízzel elmosott saját kupakjaival lezártam és (feje)tetejére állítottam a lekvárral teli kész üvegeket. Így hagytam kihűlni.

Semmi félelem :)


 


Földieperlekvár
Hozzávalók
2 kg eper (nettó)
500 g cukor
1 kezeletlen citrom leve
1 rúd vanília kikapart magjai, meg a rúd is
 1 tk agar-agar

Az epret este leszedtem, és megtisztítottam.
Többször  megmostam.
Fazékba raktam és a ráöntött cukorral összekevertem. Hidegre tettem 12 órára. 
Reggel odaraktam a tűzre, felforraltam és a sűrű levéből 500 ml-t leszedtem. 
Egy szűrőn át rögtön egy üvegbe (szörpös üvegbe) mertem, az üvegre csavartam a jól záró! tetejét. 
Egy kosárba terítettem egy tiszta vásznat, és az üveget a fejére borítva beleállítottam. 
Ez lett az öntet, de akár hígítva szörp is lehet majd belőle.

A lekvárom tovább forrt.
Az agar-agart elkevertem egy kevés hideg lében, majd a forrásban lévő eperhez kevertem.
Tovább forraltam 5 percig, immár kevergetve, majd az előre odakészített tiszta! üvegekbe kanalaztam.
Az üvegeket majdnem teli pakoltam, csak 1 cm-nyi hely maradt szabadon.
A jól záró kupakot rácsavartam és az öntet mellé a kosárba, szintén a fejére borítva beleállítottam.




Amennyiben egészséges tiszta a gyümölcs, tiszták! az üvegeink, elég forró a lekvár, 
jól zár a tető (ez ugye rögtön kiderül), akkor baj nem lehet, azaz nem romolhat meg.
Amikor kihűltek és visszafordítjuk az üveget, akkor a kupaknak nem szabad púposnak lenni, 
nyomásra nem szabad mozdulni.




Amennyiben szeretnénk, akkor főzzük ki az üvegeket és a kupakokat és 
tegyük száraz dunsztba a lekvárokat :)
Akinek megnyugtatóbb, a tisztára mosott üvegeket és kupakokat ( külön szedve ) rakja fazékba,
 töltse fel hideg vízzel, forralja fel, majd forralja tovább 20 percig. 
Én is, az újonnan vásárolt kupakkal ezt szoktam tenni. 
Apropó kupak: külön gyűjtöm a lekváros, befőttes kupakos üvegeket és külön a többit, 
( na meg az orrom is használom, ami igen jól szolgál engem ) így nem fordulhat elő velem, 
hogy egy jó kis ecetes tormás kupak kerül a baracklekvárt tartalmazó üvegre:)

Száraz dunszt
Egy nagyobb kosarat kibélelek puha meleg takaróval és beleterítek egy terítőt vagy konyharuhát.
Így kerülnek bele a lezárt, forró, teli üvegek egyenként és mindig visszatakarva.
Mikor mind benne van, akkor körbe rakom a kosarat kispárnákkal és még kerül rá takaró is.
 Így maradnak mindvégig még ki nem hűlnek, de legalább 24 órán át.
Ha csak pár üveg van, amit dunsztolni akarok, akkor a hűtőtáskából csinálok fűtőtáskát,
hisz amilyen jól tartja a hideget, olyan jól tartja a meleget is.
Belerakom a teli üvegeket és a táskát, még bebugyolálom.
( Az én táskám nem műanyag, hanem szövetből van.)

*


További földieperlekvár és dzsem:
Vaníliamagos: 
Rózsaszirmos Xukorral:  
Levendulás:



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése