2013. július 18., csütörtök

Rostos baracklé tarósítószer nélkül



Nem akartam feljegyezni, mert alig tér el az eltevése a lekvártól, 
de az elmúlt napokban többen is megkerestek a kérdéssel.



 
A Fiam határozott óhajára, igen sokat készítettem az idén. 
Amennyiben a barackot a legtermészetesebben szeretnénk "ízlelni" miután leérett a fáról, 
akkor ezt a natúr rostos baracklé formájában tehetjük meg. Így teljesen érthető volt a vágya.
Az utolsó barackokat, az Ő segítségével így tettem el. 


 


Minimális különbség van csupán, hogy lekvár lesz belőle vagy ívólé....
Készítettem először 5% cukor hozzáadásával, de később még ennyit sem tettem bele.
A kevés cukor picit jobban kiemeli a barack zamatát, picit elnyomja a "savasságát", 
de úgy döntöttünk ennyi sem kell. 
Amikor fogyasztjuk és netán édesebbre vágynánk, akkor akár mézzel is édesíthetjük...
Bontottunk már fel az eltettből, többféle hígításban kóstoltuk. 
Kóstoltuk duplájára, triplájára, sőt még jobban hígítva, mindenhogy jó :)

Bármit is teszünk el, hogy ízlik-e vagy sem, az nagyban múlik a gyümölcs (vagy zöldség) milyenségén:
 érettség, lédússág, ízvilág. Amennyiben keserű barackot zárunk üvegbe, akkor keserűt fogunk onnan "kivenni", amennyiben zamatos, édes, számunkra tökéletes ízvilágú gyümölcsöt teszünk el, akkor azt fogjuk kivenni. Tehát, hogy az általam eltett barack "hű, ez nagyon finom" az elsősorban a barack tökéletes ízvilágának köszönhető. Csak annyit tehettem hozzá, hogy nem tettem hozzá semmit, csak megpróbáltam minél természetesebben megőrizni, ha már így kaptuk az "Égiektől". Az idén bőségesen kaptunk (köszönjük),
 nem vittel el a március tél, nem vitte el a fagy, nem vitte el a jégeső, nem vitte el a szárazság és 
nem vitte el semmilyen betegség, gomba, rovar.....Miért is vitte volna el (?)




Rostos baracklé

Hozzávalók

(a fán) érett barack :)

(Esetleg némi cukor vagy friss citromlé, esetleg fűszer, ízlésünknek megfelelően, 
a "befőzés" lényegén ezek nem változtatnak.)

- A barackokat alaposan megmostuk, folyóvíz alatt leöblítettük 
(a vizet felfogtunk és öntözésre felhasználtuk).
(Arra figyeljünk, hogy ne áztassuk el a gyümölcsöt, tehát ha mossuk, mossuk, és nem beáztatjuk..)
- Ennek a baracknak nem kell lehúzni a héját, tehát ezt nem tettük, de a "pöttyöket" kivágtuk, 
a végét szintén (csak azt ahol kapaszkodott az ágra), magját kivettük.
- A fazékban a botmixerrel alaposan összeturmixoltam, majd felforraltam és 
újra botmixerrel összeturmixoltam.
(Az első turmixolásnak köszönhetően gyorsabban felforrt a gyümölcs, 
a másodiknak köszönhetően még krémesebb lett.)
- A forró rostos gyümölcslét üvegekbe töltöttük, tökéletesen lezártuk és 
a száraz dunsztban hagytuk kihűlni.


 


A befőzés alapjairól, és a dunsztolásról


1) Tisztára mosott üvegek, kupakok.
Szó szerint,  tisztára mosott! nem több és nem kevesebb. 
Tisztára mosott, az én értelmezésemben azt jelenti, hogy ragyog, nincs az üvegen semmi régi/maradék 
(papír sem), teljesen átlátszó, nem foltos/homályos. Ehhez nem kell más, csak áztatás, mosószeres,
 alapos ( mechanikus) elmosás, többszöri öblítés, forró folyóvíz alatt, vagy ecetes vízben öblítés és 
egy fazék forróba mártás, vagy kifőzés, majd fejjel lefelé borítva kiszárítás. 
Az egészet kitehetjük a Napra felhasználásig, egy vékony gézzel, vászonnal letakarva. 
 
 Célszerű olyan űrtartalmú üvegeket választani, aminek tartalma felbontás után, rövid időn belül elfogy, 
hisz ha nem tartalmaz tartósítószert, gyorsabban megromlik (felbontás után!)...
a friss gyümölcs is pár napig áll csak el... 
 
A kupakok nehezebb téma: 
- lehet, hogy jó a régi, de akkor nagyon oda kell figyelni, hogy a gyümölcslére ne kerüljön 
ecetes uborkás kupak, vagy, ami előbb még hagymás csalamádét zárt le.
- veszünk újat, ha kapunk :)
Mindkét esetben alapos elmosás után egy fazék vízben 10-15 percig rotyogtatom, 
majd egy tiszta konyharuhára borogatom és kiszárítom, vagy a Napra teszem.
 Eleve csak sérülésmentes/hibátlan kupakkal próbálkozzunk, 
mert a kupak fontos szerepet tölt be a tartósítószer mentes befőzésben.
A rostos baracklé egy részét most csatosüvegbe tettem, 
amennyiben a gumigyűrű tökéletesen zár, akkor tökéletesen megfelel. 

Nem mikrózom, nem sterilizálom.
Egy szó, mint száz: tiszta és kész!

2) Gyümölcs
- Amennyiben tehetjük kezeletlen nem permetezett gyümölcsöt főzzünk be, ha a sajátunk, 
akkor könnyebb dolgunk van, ha vesszük, akkor tudom, hogy ez szinte lehetetlen.
(Keressük az idősebbeket a piacon, akiknek nincs sok árujuk. Sok idős ember nem a "meggazdagodás" reményében termel, hanem a megélhetésért. Ők nem biztos, hogy tudnak áldozni permet szerekre, 
sőt lehet, hogy már nem is akarnak, hisz rájöttek, a vegyszer nem jó dolog és nincs is rá szükség.)
- Csak az egészséges gyümölcsöt tegyük el télire. Ez alatt azt értem, hogy a penészes, rothadásnak indult, nem egészséges, azt nem,  de az ami leesett és megütődött az nem rossz.
- Alaposan, többször cserélt vízben mossuk meg, vagy ha tehetjük folyóvíz alatt. 
(A folyó vizet is felfoghatjuk a mosás után, akinek kertje van az összegyűjtheti és felhasználhatja öntözéshez.)
- A nem lekvárba kívánkozó részeket, foltokat, pöttyöket vágjuk ki.
Gyümölcs(barack) milyensége alapján döntünk, hogy a héját lehúzzuk vagy maradhat.


3) Dunszt
- Száraz dunszt
Egy nagy kosarat kibélelek takarókkal, több rétegben, sőt mintha kockát képeznék, 
kispárnákkal körbe rakom.
Beleterítek egy régi abroszt és így sorakoztatom bele a kész forró üvegeket. 
Ráhajtogatom ami kimaradt és a tetejére is kerül párna.
Ebben a fészekben hagyom kihűlni.




Összefoglaló

- Nem húztam le a barack héját, mert ennek nem kell, de ez mindig "barack" kérdése, akkor kell eldönteni.
Ha tartunk attól, hogy "kemény" marad, akkor vagy húzzuk le, vagy végezzünk próbafőzést és 
győződjünk meg róla, mi történik.
- Nem tettem hozzá cukrot, meg mást sem, mert a gyümölcs "így" tökéletes ízvilágú volt, ahogy van.
- Nem szűrtem át, mert számunkra a rostok nagyon értékesek, kellenek a jó "emésztéshez".
- Nem tettem hozzá vizet, mert vizet majd fogyasztásnál tudunk, a vizet nem kell befőzni...
ha tettem volna hozzá, akkor sokkal több üvegre lett volna szükségem, több helyre ahol tárolni fogom, 
meg a vízzel csak rontottam volna a gyümölcs tökéletes belső egyensúlyán. 
Abban az esetben tettem volna hozzá vizet, ha olyan sűrű lett volna a gyümölcs, hogy nem tudom áttölteni :)
- Nem tettem bele tartósítószert, mert máskor, máshoz sem teszek.
Ami nem áll el tartósítószer nélkül, azt én nem teszem el...

Azt kérdezte a Fiam, amikor turmixoltuk, hogy "mi a különbség a natúr lekvár*, meg a natúr lé között?"
A következőt mondtam Neki: "Tulajdonképpen semmi, csak a forralás ideje." 
 A lekvárt besűrítettem a gyümölcsben lévő nedvesség elpárologtatásával,  a lét meg csak felforraljuk.

* (Kérésre tettem el teljesen natúr lekvárt is, tehát amibe nem tettem semmit (minimális cukrot sem), 
de azt jobban besűrítettem.)




A baracklé színe az idő múlásával sötétedhet, mint általában.
Felbontás után hűtve tároljuk.








21 megjegyzés:

  1. Gyönyörűségesek és ízletesek lettek úgy látom! Anyósom is szokott ilyet készíteni, remélem idén is fog...:)) Én most készültem el 6liter ribizliszörppel, mennyei lett..:-P

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia "Teller-cake"!
      6 liter ribizliszörp sem lehetett "kismunka", gratulálok, az ízéről meg semmi kétségem a Te munkáidat "ismerve" :)
      Reménykedjünk a drága Anyósokban :) biztos készít, mert most jó baracktermés volt..
      Ölellek,
      Á.

      Törlés
  2. Nagyon szép! Gyönyörű színek, csodás fotók ! És isteni finomságok...

    VálaszTörlés
  3. nagyon jó ötletek és ismét nagyon szimpi bejegyzés! azt szeretem Nálad, hogy alap-hozzávalókkal és eszközökkel, fenntarthatóan dolgozol. én sem szeretem sok kütyüvel körbevenni magam a konyhában, mert úgy már nem környezetbarát, és sok csak porfogó. amit nem lehet az alap-dolgokkal elkészíteni, azt nem készítem el :) remélem, sokakhoz eljutnak a jó ötleteid.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Szepniki!
      Köszönöm kedves szavaid, az én szívemhez eljutottak :) egyetértünk!
      Ölellek!

      Törlés
  4. Így készítem el, ahogy Te is írod, csinálod de nekem sajnos felforrt pár üveggel. Esetleg van ötleted, hogy miért? Az üvegeket alaposan kimostam, dunsztoltam és mégis.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Móni, nagyon sajnálom :(
      Csak egy javaslatom van: amikor megtöltöd a forróval az üvegeket, lezárod, akkor borítsd mindet fejre. Így letudod ellenőrizni, hogy valóban tökéletesen zár-e a kupak. Így hagyod 5 percig és mehet a dunsztba, vagy a dunsztba is teheted fejjel lefelé.
      Persze ez a múlton nem segít, meg az is lehet, hogy így csináltad. A "nagyszámok törvénye" szerint néha becsúszhat ilyesmi....
      Ölellek,
      Á.

      Törlés
    2. Szerencsére és a család örömére több nem forrt fel, mondjuk télire nem sok marad belőle :) Úgy csináltam ahogy írtad, felfordítottam pár percre, a kupak alá pedig minden esetben tettem befőző fóliát.

      Hamarosan érik az alma, már várják a gyerekek, hogy mikor főzőm a finom alma levet is :)
      puszi, M

      Törlés
    3. I.móni, szia!
      Nagyon örülök, hogy rendben "lett". Az alma levet, hogyan tervezed, szűrten, vagy szűretlen?

      Boldog gyermeknapokat, a Gyermekeknek, meg persze Nektek!
      Á.

      Törlés
  5. Én is most készítettem,mert rengeteg barackunk lett,bár én " vizeztem" és pici tartosítót is kapott
    Jövőre kipróbálom így! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Rebarbara!
      Amennyiben nagyon sűrű, akkor nem tudsz mást csinálni, mint picit "vizezni".
      Tartósítóval is jobb, mint a bolti dolgok, mert Te készíted :) A Gyermekeid biztos odavannak érte :)
      ölelés Neked!

      Törlés
  6. Kedves Magi,
    en most "tevedtem" az oldaladra, amihez gratulalok, sok hasznosat megtudok, es remelhetoleg minel tobbet magam is "elkovetek" majd a (kozel)jovoben. :)
    A fenti bejegyzes sarkallt 5 kg isteni oszibarack termelotol valo megvasarolasara, de sajnos az uvegek tisztara mosasanal elakadtam. Mososzerrel alaposan kimostam, forro vizzel tobbszor oblitettem, megvolt az ecetes atmosas is, de a kifozesnel feladtam a dolgot. Tortent ugyanis, hogy az osszes uvegemen apro feher pottyok jelentek meg (emlekszem, ugyanez volt, mikor a kislanyomnak probaltam kifozni meg anno a cuccait). Mit rontok el szerinted? Nekem azt javasoltak meg regebben cumisuveg kifozesnel, hogy tegyek a kifozo vizbe citromsavat, de nekem regebben az sem valt be. Most egy "szuz", de kitisztított fazekkal indultam neki a szorposuvegek tisztitasanak, amit elozoleg kezzel es mosogatogepben is elmostam. Nme hasznalok mosogatogeptablettat, csak citromsav-szodabikarbona kevereket. Szoval, nem ertem, mi a hiba, pedig tudom, hogy az en keszulekemben van... :) Koszonom a valaszod!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Zsofi!
      örülök, hogy itt vagy :)
      Kedves Zsófi, nem rontasz el semmit, szerintem vízkő lehet a dologban. Magam is azt szoktam amit Neked javasoltak: egy kis citromsavat vagy ecetet teszek a vízbe amiben kifőzöm a krémes üvegeket. Én ugyanis csak a krémes üvegeket (arckrém, propoliszos, körömvirág stb. mert ezt ugye nem teszem ki nagy hőnek) szoktam, azt amit elajándékozok. Magamnak a befőttes üvegeket nem főzöm ki. (A kupakokat igen.)
      Amennyiben tisztára mostam, öblítettem az üvegeket, nagy baj az üveg miatt nem lehet. Az üvegbe közel 100 fokos lét, lekvárt, stb. töltök, majd a dunszt alatt huzamosabb ideig ~ ezen a hőfokon tartom. A bomlasztó baktériumok elpusztulnak. Amennyiben nem fertőződik újra (pl. mert nem zár a kupak) akkor minden rendben lesz.
      Szerintem a Te üvegeid már tiszták. A tiszta egészséges gyümölcsöt forrald fel, forrás után töltsd az üvegekbe, alaposan zárd le (ha kupakkal akkor meggyőződhetsz róla, hogy jól zár, azáltal, hogy picit fejre borítod, majd vissza, amennyiben celofánnal, akkor min. két réteget tegyél rá és a rétegeket külön gumizd, kösd le, ekkor ne fordítsd fejre) majd, állítva tedd a száraz dunsztba és hagyd ott kihűlni. Ez mennyiségtől függően 2 nap is lehet (nekem most a paradicsomok 2 nap után is még kellemesen melegek voltak).
      Érzem nagyon izgulsz :) bízz Magadban, hallgass a megérzésedre és akkor nem lesz a készülékedben hiba :)
      Minden jót kívánok,
      Á.

      Törlés
  7. Koszonom a gyors valaszod, es a biztatast. Nekiveselkedek ujra a tisztitasnak, kifozes nelkul. A vegeredmennyel mindenkepp jelentkezem majd. Koszi meg1x!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Zsófi, a legjobb belátásod szerint :)
      Köszönöm,
      Á.

      Törlés
  8. A receptekről nem is beszélnék, mind aprólékos, a legapróbb mozzanatokra is kitér. Élvezetes olvasni is. Rögtön kedvet kap az ember, hogy elkészítse. No, én inkább a fotókról beszélnék :) Ha valaki nem kap kedvet olvasás közben, ránéz egy-egy fotóra, szerintem olthatatlan vágyat érez, hogy mindezeket megkóstolhassa! :) Gratulálok, szerintem nagyon-nagyon jók a fotók, jó a fotós látásmódja, nagyon tetszik!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves STünde!
      Köszönöm szépen elismerő szavaid. A saját környezetemben azt tapasztaltam, hogy pont az apró részletek hiányoznak a sikerhez, hogy sikerüljön egy kenyér, befőzés, bármi. Hát ezért írom, mert szeretném, hogy ha valaki kedvet kap akkor sikerüljön neki, örüljön :)
      A fotózáskor is az apró részletekre helyezem a hangsúlyt, az apró részletek, amik engem is megszólítanak :)
      <3 Mági

      Törlés
  9. Bocsi, nem írtam alá az előzőt :) STunde

    VálaszTörlés
  10. Jó volt olvasni a "szövegelést" is. :) Nagyon egyetértek veled. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia :)
      Köszönöm szépen, igazán megtisztelő!
      Üdv,
      Mági

      Törlés