2013. november 14., csütörtök

Máglyarakás. Vaníliarúd...





Igen kiadós finomság, akár egy könnyebb leves elég előtte.


 


Amennyiben van szikkadt péksüteményünk, kenyerünk, kalácsunk, tökéletes ötlet a hasznosítására.
Mehet bele bármilyen aszalt gyümölcs, lekvár, bármilyen mag.
Most a klasszikus összeállítással készítettem.






Máglyarakás
  
Hozzávalók
10 db szikkadt kifli
3 db tojás
7 dl tej (a kifli milyenségétől függően lehet több)
10 dkg házi vaníliáscukor + 3 ek
pici só
5 dkg vaj
2 marék darált dió
3 ek "rumtopf" -os gyümölcs (helyette lehet más rumban vagy vízben áztatott aszalt gyümölcs, befőtt)
5 szem alma


 


Egy nagyobb mély tűzálló tálat (26x20x9) vékonyan kikentem vajjal (erre tökéletesen megfelel a vajaspapír,
 azaz amibe a vajat csomagolták: a papír vajas felével kikenem a tálat, 
a papíron maradt vaj bőven elég erre).
A szikkadt kifliket felszeleteltem, a tojásokat szétválasztottam. 
A sárgákat a  tejjel, a házi vaníliáscukorral összekevertem (habverővel). A fehérjéket félretettem.
Egy nagy tálba raktam a kiflikarikák felét és meglocsoltam a fele tojásos édes tejjel.
A tűzálló tálba rakosgattam (egy sorba). Megszórtam a rumtopf-os gyümölccsel*, csak kevéssel, megszórtam a darált dióval, bőségesen, majd néhány pici vajdarabkát raktam rá ide-oda.
Még 2x mindezt megismételtem.
Az almákat megtisztítottam és az uborkagyalun vékonyan a rétegek tetejére szeleteltem.
A maradék vajat a tetejére gyalultam (az uborkagyaluval).
A hideg sütőbe raktam és a sütőt bekapcsoltam 180 fokra (légkeverés)**.
Még sült, a fehérjékből a pici sóval közepesen kemény habot  vertem, 
majd adtam hozzá 3 ek kristálycukrot és azzal együtt keményre vertem.
A sütő felforrósodott, a sütemény szinte megsült (25 perc telt el). 
Óvatosan kivettem (forró) és a habot a tetejére simítottam. 
 


 


Visszatettem a sütőbe, a hőfokot mérsékeltem és így még 10 percet sütöttem, 
ez alatt a hab kissé megpirult.


 


Terveztem, hogy tálalásnál kínálok hozzá egy finom lekvárt vagy vaníliamártást, 
de senki nem igényelte, így elmaradt :)




*
A rumtopf készítés tavasszal veszi kezdetét. 
Amikor a kertben érő eperből már "eleget" ettünk, akkor néhány maréknyit egy nagy-nagy üvegbe rakok, szórok rá cukrot (bármilyen jó) és annyi fehér rumot öntök rá, ami ellepi.
Majd jön a cseresznye, ugyanígy. Majd a meggy, majd a ribizli, majd....ahogy érnek a gyümölcsök kerülnek az üvegbe is. Egy idő után cukor és rum már nem kell. A recept itt található :)
Az eper és málna picit puhul, a cseresznye, meggy, szilva, ribizli, körte roppanós. Hm. 
Szerintem nagyon jó dolog Rumtpf-ot készíteni. 
Ez a mennyiség általában elég szokott lenni a következőig. 
Minden süteménybe használom, amibe kívánkozik egy kevés alkohol vagy ilyen alkoholos gyümölcs.


**
Mindig hideg sütőbe rakom, mert amíg a sütő felmelegszik, majdnem megsül.
Ha nem akarjuk nem kötelező, ahogy megszoktuk, tegyük úgy.


 



Még egy gondolat a vaníliával kapcsolatban.




Nagyon szeretem a vaníliát, de az igazi Vaníliarúdra gondolok.
Ilyenkor ünnepek előtt érdemes nézelődni a neten, mert sok helyen van vaníliarúd akció.
Pár perce beütöttem a keresőbe és most is találtam 200 ft/rúd körüli ajánlatot.
Szóval, össze kell fogni akivel lehet és venni 10-20 db-ot.
Bár ez nagyon soknak tűnik, de ebből annyi mindent lehet készíteni,
 nagyon sokáig kitart és ajándéknak is tökéletes.




 Így csinálom:
Egy évben 2x veszek, ez nekem egész évre elég.
Készítek belőle, alkoholos kivonatot és 3 féle cukrot és még közvetlenül is fűszerezek vele.
1) Alkoholos kivonat: egész vaníliarudat áztatok alkoholba 1-2 rúdat/1dl-be
(tiszta alkohol, fehér rum, esetleg vodka, de a vodkát nem szeretem).
Hagyom érlelődni, vagyis benne hagyom végleg. Ebből egy-egy mk-nyi elég egy süteménybe.
2) Vaníliás kristálycukor és porcukor: azt a rudat, amiből a magokat már kiszedtem, 
nos azt egy nagy üvegbe teszem és feltöltöm cukorral.
Ahogy fogy, úgy töltöm újra cukorral.
3) "Vaníliacukor": ez a kedvencem.
A teljesen kiszáradt üres rudat (az is jó ami már kiszáradt a kristálycukor illatosítása közben) 
összeőrölök kevés cukorral (1 mag nélküli rúd/50g cukor). 
A kávédaráló tökéletes, de a késsel rendelkező mixer is.
Ebből 1 mk-al elég egy tepsi sütihez.




Persze írtam én már a Vaníliáról régebben, itt található :)


...a fotók másnap készültek...


3 megjegyzés:

  1. :) nagyon szeretem én is a vaníliát, de mikor azt írják recepthez, hogy 1 egész rúd, az olyan pazarlásnak tűnik. Alapkonyhán olvastam a vaníliás cukor receptjét (nem vanillincukor, ami, mint kiderült, a vegyészek műve), és el is készítettem. Anyukám annyit tett hozzá, hogy anno nagymama is így csinálta. Nincs új a nap alatt :D Kérdés: ha vodkával csinálod, érződik a vodka íze?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, egyetértek Veled :)
      és tudod min csodálkoztam, hogy 100 éve elérhető volt Magyarországon a vaníliarúd, sőt természetes volt, hogy azt használták :) Tudod (írtam már) hogy kaptam 100 éve kézzel írt süteményes füzetecskét, nos abban vaníliarúd szerepel és citrom....
      A vodkának olyan "műtő" szagát érzek :)

      Törlés