2015. február 2., hétfő

Céklás burizs. Árpa, mint gyógyító táplálék.



Árpagyöngy, hántolt árpa, gersli.
Édesanyám így nevezte: burizs.
Megkérdeztem pár ismerősömet, mit szokott készíteni gerslivel?
Mit fogyasztott amiben gersli volt? Milyen gyakran?
Nos, várható volt az eredmény (bár kicsit reménykedtem, hogy nem így lesz...).
Semmit, mert a sóletet nem szereti, máshogy meg eszébe sem jutott.
Nem szokott készíteni, mert a sólet "nehéz" étel.
A Nagymamaféle káposztát csak egyedül szereti a családban.
Nem szeretik a székelykáposztát.
Nem folytatom, mert szinte ugyanilyen válaszokat kaptam, azaz nem főz, és nem esznek.

Kár, mert az árpából hasonló ételeket készíthetünk, mint a rizsből.
Készülhet belőle leves, a különféle köretek, de keverhetjük salátákhoz,
 vagy akár kenyérbe, süteményekbe süthetjük.





Céklás árpagyöngy

Hozzávalók

1/2 kg árpagyöngy
1 kg cékla
1 fej hagyma
szárított házi fűszerkeverék

olaj
3-5 dkg teavaj

tálaláshoz
parmezán (más sajt)
frissen őrölt bors
saláta
házi csemege uborka* (5-6 db)
frissen reszelt cékla (1 db öklömnyi)
frissen reszelt sárgarépa(1 db közepesen nagy)


Az gerslit, többször alaposan átnéztem és átmostam.
Az utolsó (4.) meleg vizet rajta hagytam és 2 órát áztattam.
(Amennyiben előre tervezünk és van időnk rá, akkor egy éjszakát is áztathatjuk.)
A céklát megtisztítottam és falatnyi hasábokra daraboltam.
A hagymát tisztítottam, félbevágtam, majd vékonyra szeleteltem.

Kevés olajon a hagymát kissé dinszteltem, majd hozzáadtam a céklát,
ezt is kissé megpirítottam, majd végül ráöntöttem a megduzzadt gerslit, a víz nélkül.
Együtt kevergetve pirítottam, fűszereztem, végül felöntöttem annyi vízzel ami duplán ellepte.
(Tehát ellepte és még egyszer annyit.)
Kuktában készítettem.
Tehát, a kuktát lezártam.
 Közepes hőmérsékleten főzve, forrástól számítva 20 perc alatt elkészült.
Hagytam még lefedve 10 percet.
Tálalás előtt a vajat a forró ételben elkevertem.

Saláta

A tisztított céklát és sárgarépát lereszeltem, a csemege uborkát apró kockára metéltem,
 az egészet összekevertem.


 



Árpa (Hordeum vulgare)

"A hideg mérsékelt öv legősibb és ma is legfontosabb gabonaféléje.
A perjefélék közé tartozó gabona az egyik legrégebben háziasított növény."
A hűvösebb, csapadékosabb vidéket kedveli, az európai havasokban 1000 méterig,
a Himaláján egészen 4300 méterig fellelhető.

  Igen gazdag keményítőben, fehérjékben, cukrokban, vitaminokban
 (A-, B1-, B2-, B5-, B6-, E-vitamin),
 ásványi anyagokban (kalcium, kálium, nátrium, foszfor, szilícium, vas, magnézium, réz, cink).
A kovasav tartalma igen magas.


Élettani hatásai:

 Az árpa a szervezet számára nagyon könnyen emészthető,
 igen tápláló, kellemes, szelíd ízű gabona.
Javítja az érzékelést, frissességet, éberséget ad.
Magas a rosttartalma.
Fogyasztása hozzájárul a kedvező koleszterin-, és vércukorszint "megtartásához".
Segíti az emésztést, befolyásolja a gyomorsavtermelést.
Növeli a szellemi és fizikai teljesítőképességet.
Erősíti az immunrendszert.
Jótékony hatással van a bőr regenerálódására, segíti a sejtépítést.
 Ideális a fizikai test megerősítésére.

Az árpa a Marshoz tartozó gabona.
 "Megerősíti" bennünk a marsikus erőket:
 bátorságot, dinamizmust, lendületességet "kölcsönöz".


Érdekesség :)

-  Az árpa a búza mellett az egyik legősibb gabonafajta,
 már a Kőkorszaki leletekben is megtalálható.
- 6000 évvel ezelőtt a legtöbb életerőt adó táplálék hírében állt. Ennek bizonyítéka,
hogy testük építésére, kondíciójuk növelésére a gladiátorok is rendszeresen fogyasztották.
 - Hippokratész az árpalevest ajánlotta az egészség és a vitalitás visszaszerzésére...

- Akut, lázzal járó betegségeknél a népi gyógyászok jól bevált gyógyszere az árpavíz.
- Az árpából főzött nyák megnyugtatja az irritált és gyulladt gyomor- és bél nyálkahártyát.
- A csíráztatott árpából szárítás, darálás és meleg vízben való áztatást követően sűrű,
édes szirup készíthető, amit növényi méznek, vagy árpa-malátaszirupnak is neveznek.
Ez erősíti a lábadozókat, és a gyerekeket.
Fogyasztása ajánlott erős fizikai és lelki igénybevételnél is.

Gersli, árpagyöngy

Az árpaszemek, hántolt és osztályozott formája.

Tájékozódtam: itt, itt, itt.




*
Csemege uborka
Saját készítés, amit tartósítószer nélkül, pasztörizálással tartósítva tettem el.
Nem készült még róla írás a blogon, mert szükséges volt a "puding próbájára", 
azaz előbb szerettem volna ha legalább 1 év eltelik, hogy legyen tapasztalatom,
 hiteles leírást adjak majd az eljárásról.
Az uborka tökéletes, harsogóan ropogós, így az idén már lesz recept :)








2 megjegyzés:

  1. Imádom a gerslit és a csemege ubit is :) Köszönöm hogy vagy! <3

    VálaszTörlés