2015. október 9., péntek

Lepénykenyér teljes kiőrlésű liszttel és kókuszvajjal



Gyakran készítek lepénykenyeret, hol ilyet, hol olyat.
Ez az egyik amit nagyon szeretünk és szerintem könnyű elkészíteni.


 


40 vagy 50 %-a a teljes kiőrlésű, tönköly búzaliszt vagy búzaliszt, a többi finomliszt.
2 evőkanál kókuszvajat adok hozzá, 1 mk sót és jó meleg vizet. Nem forrót, de jó meleget.
Rugalmas tésztát gyúrok, cipót formázok belőle, majd pihentetem 30 percet.
Felosztom a cipót (16-20 db) és egyenként kicsike cipókat formálok belőle, pont,
 mintha zsömlét készítenék (ha sietős, akkor gombócok lesznek, de a cipót jobban szeretem).
A serpenyőt (szárazon) felforrósítom, a kis cipókat kerek lappá nyújtom és
szárazon egyenként mindkét oldalukat megsütöm.
(Oldalanként kb 1-1 perc, amíg hólyagok alakulnak ki.)
Tiszta, száraz konyharuha közé gyűjtögetem (egymásra rakom) a megsült lapokat.

A kókuszvajtól nagyon jó állagú a tészta, nyersen könnyű vele dolgozni.
Miután megsütöttük nem szárad ki, nem törik, lehet tekerni, hajtani.
A kókuszvaj olvadáspontja 24 fok körül van. Amennyiben hűvösebb van ahol dolgozunk,
akkor a tésztánk merevebb, nyáron amikor meleg van egészen lágy.
 Fogyaszthatjuk frissen, illetve miután kihűlt 5-5 darabot folpack fóliába tekerek,
és hűtőben tárolom felhasználásig.
Felhasználás előtt szobahőmérsékleten hagyom hogy "felengedjen"
 így a lepénykenyér rugalmasságát visszanyeri,
könnyen tudjuk majd megtölteni, feltekerni vagy hajtogatni.




Lepénykenyér teljes kiőrlésű liszttel és kókuszvajjal

Hozzávalók
250 g teljes kiőrlésű búza v. tönköly búzaliszt
250 g finomliszt
1 tk só
300 g meleg víz
2 ek (60 - 70 g) kókuszvaj

A liszteket elkeverem a sóval.
Közepébe mélyedést nyomok, beleteszem a kókuszvajat és ráöntöm a vizet
 (a meleg víztől elolvad a vaj).
Kezemmel összekeverem, majd rugalmas tésztát gyúrok belőle.
Letakarva pihentetem kb. 30 percet (de több is lehet). 16-20 darabba osztom. 
Egyenként cipót formázok belőlük. 
Letakarom, majd egyenként lisztezett felületen serpenyő méretű körökké nyújtom.
Forró, száraz serpenyőben oldalanként kb. 1 - 1,5 percig sütöm.


Képekkel :)

...most összesen 250 g lisztből készült...


Felhasználása
 Megkenhetjük krémekkel, joghurttal, tejföllel, paradicsommártással, avokádókrémmel, stb.
Tehetünk bele különféle sült húsokat, vagy ragut.
Tehetünk bele sült zöldségeket.
Reszelhetünk vagy darabolhatunk bele sajtot. 
Bőségesen megpakolhatjuk nyers zöldségekkel, salátákkal.
Csurgathatunk rá mártásokat, szószokat.
Feltekerhetjük, vagy csak kettéhajtjuk.




Megjegyzés
A teljes kiőrlésű lisztet lecserélhetjük, készíthetjük csak finomliszttel. 
A kókuszvajat nem ajánlom lecserélni, hisz a kókuszvaj ennek a lepénynek a "titka". :)


Lepénykenyerek a blogon


Búzalisztből készült:
Naan kenyér:
Pita:




4 megjegyzés:

  1. Szoktam én is sütni, de én libazsírral, majd amikor kisült, sózom és szintén megkenem zsírral és csak úgy magában eszem-falom, annyira szeretem:-) isteni egy étel, de ragyogó köret szaftos pörköltekhez, tokányokhoz is:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Anikó,
      hát abban biztos vagyok, hogy amit Te készítesz az isteni étel.
      Igen, a zsírtól jó állagú (nem véletlen, hogy azzal sütöttek-főztek az anyáink) csak ugye vegetáriánusként ez nálam szóba sem jöhet.
      Köszönöm, hogy leírtad, remek alternatíva.
      Üdv :)

      Törlés
  2. Szóval akkor te végérvényesen vega lettél, nyilván a te szervezetednek ez így jó, így kell.
    Nagyon jó egészséget kívánok és szeretettel ölellek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Anikó,
      végérvényesen :) kitudja(?) 25 éve már hogy az vagyok, talán, már így maradok :)
      Igen, jó nekem így, teljesen rendben vagyok. Köszönöm.
      Neked is jó egészséget!

      Törlés