2015. november 27., péntek

Tarlórépa



Valamikor régen találkoztam vele, megtermett a Szüleim kertjében.
Sajnos már jó régen volt, és az is hogy utoljára ettem.
Azt nem tudom felidézni, hogy Édesanyám mit készített belőle, lehet hogy csak nyersen ettük...
A minap a piacon őstermelő kosarában bukkantam rá.
Nagyon megörültem, Ő pedig nagyon csodálkozott, hogy nevén tudtam nevezni.
Az Ő kosarából az én kosaramba került.
Lédús, édes, nyersen elfogyott az összes amit vásároltam (a levélnyél is).
Holnap veszek újra :)


 


A tarlórépa nem csak nyersen fogyasztható, főzik, sütik, savanyítják.
S mert emlékeztem rá, hogy Duende, a Szellem a fazékban blogon többször írt róla, 
gyorsan megkerestem.
Remek recepteket osztott meg, itt az elérhetősége: 





Tarlórépa / kerek répa

A káposztafélék családjába tartozik. Mérsékelt égövön világszerte megterem.
Kutakodásom során igencsak meglepődtem, hogy Európában szinte népeledelnek számított, 
sok országban ma is.
 Az egész növény  -a levele is!- fogyasztható.
Alig van benne kalória, viszont telis-teli vitaminokkal
(A-vitamin / Béta-karotin, lutein zeaxantin,
B1-, B2-, B5-, B6-, B9-vitamin/folsav,
C-vitamin,
E-vitamin,
K-vitamin) 
és ásványi anyagokkal 
(Kalcium, Vas, Magnézium, Mangán, Foszfor, Kálium, Nátrium).
Kell ez nekünk(?)

(Többek között, itt néztem utána.)


....már a színe is rabul ejt..



4 megjegyzés:

  1. Képzeld nekem Duende küldött postán, csomagban savanyított, gyalult tarlórépát, készítettem belőle töltött "káposztát", korhelyhez hasonlatos levest füstölt hússal, valami olyan nagyon finom, hihetetlen.
    Sajnálom, hogy itt Tatán és környékén sehol nincs, kilószámra venném enni csak úgy, sőt még kovászolnám is, mert lehet ugyanúgy, mint a káposztát is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Anikó :)
      Csoda Duende :) persze, hogy kaptál Anikó, mert megérdemled :)
      Ma voltam a piacon, sajnos nem hozott ez a jó ember, és pont ezt mondta, hogy savanyította az egészet (mert nem vitték az emberek a piacon...) hát érdekesek ezek a dolgok. Ahol van nem kell, ahol nincs meg vágyakozunk utána.
      Szép Adventet,
      Mági

      Törlés
  2. Kedves Ági! Nekem nagy kertem van, és én is Duendénél olvastam róla évekkel ezelőtt, előtte sose láttam. Meg is vettem a magot, tavalyelőtt és tavaly kikelt, idén viszont akkora volt a szárazság, hogy az időben elvetett jó mag, és a locsolás ellenére se kelt ki egy darab se. Lehet, hogy ennek is köze van a globális felmelegedéshez? Valaha népeledel volt, ma meg már nem olyan egyszerű termeszteni. Tavaly viszont csipős volt, talán a szárazság miatt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves undercover :)
      Nálam is volt az idén meglepetés a termeléssel (bár nem a tarlórépával kapcsolatban).
      Ki tudja mi van a levegőben...

      Viszont a csípősségnek valóban a szárazság lehet az oka, legalább is ezt mondták a szüleink.
      Bízunk benne, hogy a következő évben kedvező körülményeink lesznek és persze, egészséges, bő terméssel áld meg az ég bennünket.
      Csodás készülődést!
      Üdvözlettel,
      Mági

      Törlés