2016. február 16., kedd

Tojáspörkölt szárzellerrel teljes kiőrlésű nokedlivel





A tojáspörkölt "koronája" igaz a tojás, de a lényeg az "alapban" van.
A bőséges, ízes, fűszeres, sűrű, finom szaftban.

(Vegetáriánusként természetesen ezt is hús  - szalonna, kolbász -  nélkül készítem.)
Jó pörköltalap készítése nyáron könnyű dolog, mert van a kertben paprika, paradicsom, fűszerek.
Ilyenkor télvíz idején nem áll a rendelkezésemre friss paradicsom, paprika, 
de van a kamrában eltett lecsó, többféle sűrű paradicsomszósz, sózott darált paprika
Ez bizony jó dolog, megkönnyíti a mindennapi főzést, 
tehát ebben az esetben is kész főnyeremény.

A Fiammal nagyon szeretjük a szárzellert (halványított zeller) 
a harsogóan ropogós, lédús szárát csak úgy nyersen elropogtatni, 
így ha szépet, frisset látok a boltban vásárolok belőle.
Most is így volt, így volt itthon és néhány ropogós szár kivételével ezt is beletettem.
Teljes kiőrlésű tönkölylisztből készült nokedlivel tálaltam.




Tojáspörkölt

Hozzávalók
6 db tojás
1 nagy fej vöröshagyma
2 duci gerezd fokhagyma
0,5 csomag szárzeller
fűszerpaprika
frissen őrölt bors
1 üveg (220 g) házi paradicsomszósz(öntet)
olaj
op. 1 tk étkezési keményítő (kukorica)


- A tojásokat megfőztem (a forró vizet leöntöttem, hideget engedtem rá és hagytam hűlni), megtisztítottam, leöblítettem és félretettem.

- A megtisztított, feldarabolt hagymát az olajon megdinszteltem,
 hozzáadtam a sózott darált paprikát és hagytam sercegjen kicsit. 
Hozzáadtam a préselt fokhagymát és a felszeletelt szárzellert, tovább dinszteltem.
Fűszereztem: őrölt pirospaprika, kevés chilipehely, kevés só*, frissen őrölt bors.
Ráöntöttem a paradicsomszószt és összeforraltam. (Ha nem elég sűrű, akkor egy kanálka keményítővel sűrítem, ha túl sűrű lenne, akkor kevéske vizet adok hozzá.)
Nem főztem, éppen csak összeforraltam. Vétek lenne a zellerszárat túlfőzni.

- A tojásokat hosszában 6-ba vágtam és a tetejére raktam, a fürjtojásokat egészben.
Ekkor már nem főzöm, csak óvatosan összerázogatom. 
Így a fehérje és sárgája (többnyire) egyben marad.
 

Nokedli
Hozzávalók
600 g teljes kiőrlésű tönkölybúzaliszt
3 db tojás
1 csokor petrezselyem apróra vágva
~ 1/2 liter víz

A hozzávalókból összekevertem a tésztát (se lágy, se kemény ne legyen :).
A forró, lobogó vízbe szaggattam (több adagban), amint feljött a víz tetejére + 2-3 perc,
kimertem a tésztaszedővel, lecsöpögtettem és olajos serpenyőbe gyűjtöttem.

* A szárzeller sós ízű, na meg a sózott darált paprika is sóval tartósított,
 ezért sózni már nem is kell.


Fűszeres paradicsom - tésztaöntet


Szárzeller vagy halványított zeller 

Angol zellerként is ismert növény szárát a nap elől takarják, így halványítják.
Ennek következtében íze enyhébb. Gumója nincs, levélnyeleit fogyasztjuk.
A szárzeller kalóriatartalma alacsony (mint a zelleré), magas az ásványianyag-tartalma 
(foszfor, magnézium, kalcium, kálium, vas, nátrium). 
C-vitamin is található benne, ezért ajánlott nyersen (is) fogyasztani.
 Gazdag A- és B-vitaminban. 
Tisztítókúrák esetén kifejezetten ajánlott, hiszen méregtelenítő hatása kiemelkedő. 
Magas B-vitamin-tartalmának köszönhetően az idegrendszer működését is segíti.
(Információ: A főzés alapjai könyv, illetve innen.








 Útközben :)




Vaddohány és Fekete bodza.



2 megjegyzés:

  1. oh de szép fotóid vannak

    az ételreceptjeid meg - int mindig - most is kedvet hoztak elkészíteni
    köszönöm

    VálaszTörlés