2016. március 21., hétfő

Szejtán/búzahús készítése házilag




Szejtán (szeitán), más néven búzahús, glutén hús. 
Alternatívája a szója alapú élelmiszereknek, állati húsnak.
Alapanyaga a búzasikér, azaz a gabonafehérje, amely a gabonamagvakban
lévő növényi fehérjéből áll.
Nem új dolog, Kínában már a 6. században dokumentálták, 
Európába a 18. században érkezett.
Én kb. 20 éve készítettem először, miután visszatértem a vegetáriánus táplálkozáshoz 
(előtte pár évig vegán voltam). 
Azóta hol gyakrabban, hol ritkábban készítek a családnak.
A búzahús gyakran szerepel ázsiai, buddhista, vegetáriánus, makrobiotikus 
ételek alapanyagaként.
A kész búzahúsból készíthetünk ragut, pörköltet, ránthatjuk, darálhatjuk, süthetjük, tölthetjük. 
Füstölni is lehet és pácolni is érdemes, majd grillezni.
A sikér semleges ízű, tehát ajánlott alaposan fűszerezni. 
A fűszerezésnek csak a fantáziánk szabhat határt, 
illetve attól függ mit készítünk belőle a továbbiakban.
Szejtánt készen megvenni nagyon drága, otthon készíteni nagyon könnyű.
Nem kell mást hozzá megvásárolni, csak a búzasikért, 
a többi hozzávaló megtalálható a háztartásban.
Érdemes egyszerre többet csinálni, forrón üvegbe zárva, majd hűvös helyen tartva sokáig eláll.
Általában 1/4 kg porból készítem, kb. 3/4 kg lesz a kész szejtán,
 ez nekünk két ebédre elegendő.






Így készítem

Búzahús (további felhasználásra)

Hozzávalók
250 g búzasikér
2 tk himalája só
1/2 tk szódabikarbóna
1 tk kókuszvaj (olaj)
350 g langyos víz
+
főzővízbe
fűszerek
pl. vegamix, rozmaring, curryfű (olasz szalmagyopár), babérlevél, fokhagyma


- Fazékban (5 literes) kb. 3 liter vizet forrni tettem.
- A sikért tálba öntöttem és elkevertem a sóval, szódabikarbónával.
(A szódabikarbóna elhagyható, de akkor töményebb lesz az eredmény.)
Hozzámorzsoltam a kókuszvajat (lehet olaj is), majd ráöntöttem a langyos vizet és gyors mozdulatokkal összekevertem.
- 5 felé vágtam és a lobogó forró vízbe raktam. Melléraktam a fűszereket (rozmaring, curryfű, babérlevél, házi vegamix, 2 gerezd fokhagyma) és még egy evőkanál sót.
10 percig főztem (alaposan megduzzad a főzés során), 
majd egyenként kiszedtem a vízből és további szeletekre vágtam.
- A szeleteket újra visszaraktam a forró vízbe és készre főztem.
Ez kb. még 15 -20 perc. 
- A feléből brassóit készítettem (hús nélkül), a másik felét forrón (tiszta, csavaros) 
üvegbe szedtem és felöntöttem a forró abálóvízzel.
Az üvegre azonnal rácsavartam a tetejét és fejre állítottam. Így hagytam kihűlni.
Hűtőben tárolom felhasználásig. 


Képekkel



búzasikér, só, szódabikarbóna


a vízzel összekevertem, még főzés előtt

első főzés

első főzés után

tovább szeleteltem, második főzés előtt


Megjegyzés


A búzasikér ismerős lehet, használjuk a kenyérsütés során.
Az alacsony gluténtartalmú liszteket (pl. teljes kiőrlésű búza, 
teljes kiőrlésű tönkölybúza, rozs) "javítjuk" vele.
Javítja a kenyér textúráját, szebben megemelkedik, levegősebb bélzetet eredményez.
Ebben az esetben nagyon kevésre van szükség: 500 - 600 g liszthez 1 ek sikér elegendő.

A brassóit hús nélkül így készítem, most a gombát cseréltem a szejtánra.

Információ a szejtánról, innen.










A kertben :)


Zöld cipruska



4 megjegyzés:

  1. Nagyon egyszerűen elkészítve.../Készíthető pl. tönkölybúza lisztből is,de sokkal macerásabb, bonyolultabb. Finom, sok mindenre használható, ami a főzést illeti...Sajnos, a gluténérzékenyek nem ehetik....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Margit Rajda,
      köszönöm.
      Igen lisztből is lehet készíteni szejtánt, valóban macerásabb és hosszú idő elkészíteni.
      Bizony a gluténérzékenyek nem fogyaszthatják.
      Üdvözlettel,
      Mági

      Törlés
  2. Szia! Most készítem az első adagomat, izgulok :D egy jó kérdés, a főzőlével mit lehet kezdeni? Olyan finom illata van, az íze is jó, nem önteném ki... talán húslevesnek? :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. PudDing :)
      A főzőlét valóban kár lenne kiönteni, levesekhez, mártáshoz, főzelékhez lehet felhasználni, de rizs, köles, más köret is finom lesz vele.
      Sok sikert!
      Üdvözlettel,
      Mági

      Törlés