2016. április 14., csütörtök

Foszlós vajas buci (sós)





Legyen könnyű, légies, foszlós, sós, szendvicsnek. 
Ja és mákot szórjak rá, egész mákot. 
Ez volt a kérés.



 



Mi sem egyszerűbb :)
 "jó" kalácstésztát állítottam össze, cukor nélkül és bucinak formáztam.
Tönkölyliszttel készítettem, tejjel dagasztottam, tettem a tésztába tojást és sok vajat.
Élesztőt és picike mézet, persze sót.
Hagytam duplájára kelni, majd megformáztam és újra kelesztettem.





Minden elvárásnak megfelelő lett :)


Foszlós vajas buci

Hozzávalók

300 g tönkölyliszt (finom kiőrlésű)
250 g rétesliszt
250 g langyos tej
25 g friss élesztő
1 tk méz
1 egész tojás
1 tojássárgája
1 1/2 tk só 
100 g olvasztott vaj

tetejére
1 db tojás fehérje
egész mák


- A kétféle lisztet tálba szitáltam, elkevertem a sóval és a 
közepébe mélyedést nyomtam az öklömmel.
Beleöntöttem a langyos tejet és belemorzsoltam az élesztő. 
Hozzáadtam a mézet és fakanállal elkevertem, kevés lisztet is kevertem hozzá.
Hagytam, hogy felhabosodjon az élesztő (5-10 perc).
- Hozzáadtam a tojást és a tojássárgáját, elkevertem, majd összeállítottam a tésztát.
(Géppel folytattam a munkát, de kézzel sem nehéz, csak időigényesebb.)
Amikor már elvált az edényfalától a tészta, több részletben 
hozzáadtam az olvadt -nem meleg- vajat.
(2-3 kanalanként adagoltam, mindig akkor a következőt, amikor az előzőt már beledolgozta a gép.)
Enyhén lisztezett felületre borítottam, átdolgoztam/áthajtogattam
 a kezeimmel és cipóvá alakítottam.
Ráborítottam/letakartam a dagasztótállal és hagytam duplájára kelni (20 fok 1,5 óra).
- A kerek tepsimet (22 cm átmérőjű) vajjal kikentem és enyhén behintettem liszttel, 
ebben fogom majd sütni. (Persze másban is lehet.)
A megkelt tésztát sugárirányba 8-felé vágtam és egyenként cipókat (zsömléket) 
gömbölyítettem belőle. 




Belerakosgattam a tepsibe. 




Megkentem a félretett tojásfehérjével és bőségesen megszórtam a mákkal.



 


Leborítottam egy nagyobb/magasabb fedővel és hagytam hogy újra jól megkeljen (35 perc).
(Arra figyeljünk, hogy legyen helyük nőni a buciknak, ne érjen hozzá a fedő vagy edény, 
vagy egyszerűen takarjuk le egy vászonnal.)





- A sütőt előmelegítettem 190 fokra és 22 percre állítottam az órát.
Ennyi elég is volt nekik (minden sütő más, lehet eltérés!), 
a sütőt elzártam, az ajtót résnyire nyitottam és bent hagytam még 10 percig.
A tepsiben hagytam kihűlni. 








A kertünkben,

virágzik a Rododendron :)




 


4 megjegyzés: