2016. november 21., hétfő

Fűszeres sült (Hokkaido) tökszeletek




Őstermelő barátnőmtől kapok rendszeresen tököt: nagydobosit, kanadait, hokkaidot.
Panaszkodott (kicsit), hogy nagyon kevés vevője van a tököknek, a hokkaidónak meg főleg.
Nem veszik az emberek, mondják, hogy nem ismerik, nem tudják mit lehet vele kezdeni, stb. stb.
Nos, én örömmel fogadom, a családom pedig a finomságokat amit készítek belőle.
(Melinda őstermelő, vegyszermentes gazdálkodást folytat,
a veresegyházi és ürömi piacon lehet vele találkozni.)

Valóban sokaknak a tökről, csak a krémesre sült édes változat jut eszükbe, 
meg talán a krémleves és kész. Pedig a sütőtök nagyon jó barátságban van a fűszerekkel,
sóval, finom házi erjesztésű ecetekkel, hidegen sajtolt olajokkal, pikáns sajtokkal, aszalt gyümölcsökkel, olajos magokkal. Érdemes kísérletezni.

Amellett, hogy ízletes finom táplálék, beltartalmi értéke sem elhanyagolható:
magas a karotin és C-vitamin tartalma, jelentős kalcium és foszforforrás.




A hokkaido-tök (nevezik még Potimarron-nak, illetve Kuri squash/gesztenye töknek)
piros/narancssárga, körte alakú, max. 2-3 kg súlyú.
A krémes húsa édes gesztenye ízű. Nyersen is nagyon finom! 
A héja vékony, szintén fogyasztható.
Gazdag provitaminban, nyomelemekben (foszfor, kalcium, vas, kálium, szilícium, nátrium, ...)
aminosavakban, telítetlen zsírsavakban, karotinban, magas a cukor és keményítőtartalma.




A fűszeres sült tökszeletek
egy kis semmiség, a kenyérsütés után toltam a forró sütőbe.
Percek alatt megvan.
- Alaposan megmostam a héját, szárazra töröltem, előbb félbe, majd vékony szeletekre vágtam.
(A magjait a szeletelés előtt kiszedtem, megtisztítottuk, megszárítottuk és azt is elfogyasztjuk.)
 - Sütőpapírt borítottam a tepsire és egyesével rárakosgattam a szeleteket.
Megkentem olívaolajjal és megszórtam szárított, apróra őrölt fűszerkeverékkel.
- A forró sütőben ~ 10 perc alatt megsült.




Fűszerkeverék
Természetesen saját, a nyáron szárítottam:
citromhéj, citromfű, bazsalikom, zsálya, csombor, petrezselyem, kakukkfű, rozmaring.




Sütőtökös finomságok a blogról
Gyömbéres sütőtök krémleves:
Sütőtökös muffin:
Chilis aszalt áfonyás vajas sült sütőtök:
Rozmaringos diós sütőtök tönkölybúzával:
Fordított sütőtökös sütemény:
Sütőtökös gnocchi zsályás vajas borsóval:
Sütőtök...(a képen a nagydobosi sütőtökből egy szelet)
Nokedli sütőtökből pirított tökmaggal:
Sütőtökmártás zsemlegombóccal:


*

 
 
 
Most nyílik :) Napvirág a kertben
 
 
 
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése