2017. július 18., kedd

Lencsesaláta (beluga/fekete) gyümölcsös öntettel. A lencsékről.




Mindig tartok ilyen-olyan lencsét a kamrában. 
Az oka egyszerű: kiváló fehérjeforrás. 
Rostokban, ásványi anyagokban  -főként vas és magnézium-  igen gazdag.
Folsav tartalma kiemelkedően magas.
Ízletes, változatosan elkészíthető, laktató (bőséges, tartalmas) aránylag olcsó 
(van olcsóbb és drágább), sokáig eltartható minőségromlás nélkül.







Melyiket hogyan használom fel, készítem el?
Barna lencse
Lapos, kerek szemű, sokaknak ez a lencse.
Készülhet belőle leves, főzelék, fasírt.
Főzés előtt, válogatás és mosás után, ajánlott néhány órára beáztatni.
1 csésze lencse + 3 csésze víz, 20-25 perc.
Fűszerei: babérlevél, bors, köménymag, csombor, fűszerpaprika,
szegfűszeg, fahéj, gyömbér.

Vörös lencse
Apró szemű, héj nélküli gyönyörű narancs színű fajta, amely sajnos a főzés során kifakul.
Az ázsiai konyha jellegzetes alapanyaga. 
Enyhén édes, édeskés.
Leggyakrabban levesek sűrítésére, krémlevesnek használom.
Nem kell beáztatni, anélkül is gyorsan megpuhul, teljesen szétfő.
1 csésze lencse + 3 csésze víz, 10-15 perc.
Fűszerei: római kömény, koriander, kurkuma, gyömbér, szegfűszeg, fahéj.

Zöld lencse / Le Puy vagy francia lencse
Eredetvédett francia lencsefajta. Kicsi, gömbölyű, 
sötétzöldtől a barnászöldig több színben találkozhatunk vele.
Íze földes, borsos. Kiváló salátának.
Nem kell áztatni és nem fő szét.
1 csésze lencse + 3 csésze víz, 20-25 perc.
Fűszerei: kakukkfű, rozmaring, tárkony, zsálya, petrezselyem.

Sárga lencse
Enyhén diós, édeskés ízű.
Az indiai konyha kedvelt lencsefajtája.
A sárga, főzés után is sárga marad.
Javasolt köretnek, pástétomnak, levesnek.
Ajánlott mosás után, főzés előtt 2 órát áztatni.
1 csésze lencse + 3 csésze víz, 15 perc.
Fűszerei: római kömény, kurkuma, gyömbér.

Beluga lencse / fekete lencse, illetve kaviárlencse 
Észak-Amerikából származik. 
Enyhén diós ízű, krémes hüvelyes.
Nem fő szét (ellentétben például, a vörös lencsével), megtartja formáját,
ezért ideális salátákhoz, egytálételekhez, feltétként vagy köretként tálalhatjuk.
1 csésze lencse + 2,5 csésze víz, 20-25 perc.
Fűszerei:
Fűszer nélkül szoktam megfőzni.

A lencse fűszerei általában:
fokhagyma, vöröshagyma, citrom, bors, só.






Olvastam még fehér, illetve rózsaszínű lencséről, de sajnos még nem láttam.






Lencsesaláta (beluga/fekete) gyümölcsös öntettel


Hozzávalók
300 g fekete/beluga lencse (dm/bio)
1 ek szárított fűszerkeverék (házi)
1 babérlevél
+
3 egész paradicsom
2 egész sárgabarack
4 db apróbb cukkini
+
5 db lila sonkahagyma
3 gerezd fokhagyma

frissen őrölt bors
+
sütéshez kókuszvaj

1) A lencsét megmostam, majd a fűszerekkel (só nélkül)
 2,25 szeres vízzel megfőztem (25-30 perc). Félretettem.
2) A hagymákat megtisztítottam, a lilát karikára szeleteltem. Félretettem.
3) A paradicsomokat félbevágva, a cukkiniket ujjnyi vastag szeletekre vágva,
a sárgabarackokat felezve, kevés kókuszvajon megsütöttem.





4) Elkészítettem az öntetet:
A visszamaradt sült kókuszvajat, a sült paradicsomból 3 felet, a sült sárgabarackokat,
a nyers fokhagymagerezdeket botmixerrel krémesre turmixoltam.
Ízlés szerint sóztam és tekertem bele borsot.
5) A langyosra hűlt lencsét összekevertem a hagymaszeletekkel és a mártással.
6) Kovászos uborkával, kovászos céklával, sült cukkinivel,
a félretett sült paradicsommal körítve tálaltam.





Szeretetrehangoltan a Facebookon 🌻



Napraforgó a kertünkben 🌻














2 megjegyzés:

  1. Lencsesalata receptet akartam keresni eppen es meglattam a posztod:) Koszi!! a ferjem eppen ilyenre vagyik:)

    Gyonyoru a napraforgo foto!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Agnes. :)
      köszönöm szépen, örülök, hogy pont most tettem fel.
      Egészségetekre!

      Törlés